Inventor: 5 kroků ke skvělému projektu

Co dělat, když vás za chvíli čeká schůzka s klientem a vy potřebujete rychle vytvořit co nejvěrohodnější vizualizace? Vhodnou řešením je Autodesk Inventor. Pojďme se společně v 5 krocích podívat na to, jak se z obyčejného „šedého“ modelu může stát atraktivní projekt, který lze prezentovat prostřednictvím fotorealistických záběrů.

1/ Stínování

Vždy začínejte nastavením týkajícím se stínů. Zapnutím funkcí Ground Shadows a Ambient Shadows docílíte toho, že model rázem vypadá mnohem realističtěji.

2/ Osvětlení scény

V Inventoru jsou 3 druhy osvětlení:

  • Standard Lighting (Standardní osvětlení)
  • Image Based Lighting (Obrazové osvětlení)
  • Kombinace standardního a obrazového osvětlení

Pro vzorový projekt použijeme druhou z variant – obrazové osvětlení – a vybereme předvolbu osvětlení Old Warehouse.

Záložka Nastavení (Settings) otevře v dolní části editor (Style and Standard Editor), který obsahuje ovládací prvky sloužící k dalším úpravám prostředí, osvětlení i stínů. Na záložce Stíny (Shadows) pak najdete další nastavení – např. Ambient Shadows zdůrazní detaily modelu takovým způsobem, aby tmavá místa úplně nezčernala.

Při použití osvětlovací metody IBL je pozadí obrázku standardně zapnuté. Pro vzorový projekt tam chceme mít celistvé bílé pozadí a pouze upravovat světlo a odraz prostředí, takže původní výběr zrušíme.

Nakonec zobrazte obraz scény (Display Scene Image).

3/ Přidávání materiálů

V Inventoru máte k dispozici 3 typy materiálových knihoven: Autodesk Material Library, Autodesk Appearance Library a nakonec i samotnou Inventor Material Library. Zde se můžete podívat na detaily ke každé z nich.

My budeme používat tu druhou z nich – Autodesk Appearance Library – z těch tří knihoven totiž nabízí největší výběr.

Přiřadíme modelu vybrané materiály.

4/ Renderování naší scény

Na kartě Zobrazit (View) najděte ikonu Vizuální styl (Visual Style) a rozklikněte ji – před vámi se objeví široká nabídka, ze které můžete zvolit např. realistický (Realistic) styl. Povšimněte si, že nyní již lze kliknout na ikonu Sledování paprsků (Ray Tracing) a tím odstartovat renderování výsledného záběru. Nezapomeňte si ale ověřit, že máte kameru nastavenou do správné perspektivy.

Zvolíme-li po otevření panelu Ray Tracing (v pravém dolním rohu) vysokou (High) přesnost, osvětlení, stíny i vykreslení materiálů bude na nejvyšší úrovni. Tento proces je iterativní, to znamená, že čím déle pracuje počítač na výsledném obrázku, tím vyšší je kvalita. Počkáme tedy zhruba 5 minut a máme super obrázky pro naši prezentaci.

5/ Upravení kamery

Většinou je potřeba více obrázků, proto je vhodné nastavit pohledy z různých úhlů (ideálně tak, aby mezi nimi šlo překlikávat), aby byly patrné všechny detaily. Nyní jste na prezentaci dobře připraveni a celý proces přitom zabral 30 – 45 minut.

Zde se můžete podívat na další návod, jak na fotorealistický render.

Nahlásit problém

Něco na této stránce nefunguje? Dejte nám vědět a my to obratem napravíme.